stage en markt en zwemmen en uitgaan en en en - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van laura heinhuis - WaarBenJij.nu stage en markt en zwemmen en uitgaan en en en - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van laura heinhuis - WaarBenJij.nu

stage en markt en zwemmen en uitgaan en en en

Blijf op de hoogte en volg laura

08 September 2013 | Suriname, Paramaribo

oeps het laatste verslag is al meer dan een week geleden. ik was eigenlijk van plan om eens in de 2 dagen verslagje te schijven maar daar heb ik zwaar in gefaald. laten we dan dus maar beginnen bij maandag:
Om kwart voor 6 opgestaan (eigenlijk om half 6 want dan gaat thessa's wekker) voor een eerste dag stage. echt heel spannend!! om 6 uur is de temperatuur nog te doen en is het niet heel erg dat je een zusterpakje met lange broek hemd en jasje aan moet. (in de loop van de dag word het wel vervelend) mijn stage is maar 10 minuten fietsen dus ik kan lekker rustig aan doen. op stage moest ik eerste een hele tijd zoeken. eindelijk gevonden gingen we eerst kerkliedjes zingen, alleen met stagiaires niet met patiënten ofzo. zo raar. toen wat uitleg gehad over de afdeling waar ik de eerste maand heen ga namelijk de interne. toen een halfuurtje gewacht op een rondleiding en wat voor rondleiding. we zijn het hele ziekenhuis door geweest aan voor mijn gevoeld iedereen voorgesteld. toen (rond half 11) ging ik schaften (pauze houden) (OM HALF 11 belachelijk maar ok) toen nog weer een half uurtje wachten en toen eindelijk naar de afdeling. dat was ook ontzettend wennen want alles liep langs me heen. in Suriname is het niet gebruikelijk dat je echt met iemand meeloopt volgens mij. in de loop van de week is dat gelukkig wel veranderd. het werk is nu wel iets gezelliger nog niet top maar beter. er zijn een boel verschillen met Nederland bijv bij de hygiëne ze maken hier de bedden iedere dag schoon (door te wassen en nieuw beddengoed) maar wel word hetzelfde washandje soms dagen gebruikt. ook gaan collega's anders met elkaar om ze noemen elkaar ook zuster en je mag geen hallo zeggen want dan plaats je jezelf op het zelfde niveau dus altijd goedemorgen zuster, goedendag zuster. heel vervelend dit leerde ik ook pas tegen het einde van de week (jammer genoeg). de laatste stagedag moest ik een reflectie verslag schrijven voor stage. dus ik de sleutel aan thessa mee gegeven want ik dacht dat ik later dan normaal thuis zou zijn en we hebben maar een sleutel die overal op past. blijkt dat ik juist eerder weg mocht dus ik mooi een uurtje buiten gezeten. gelukkig wel met een overlevingspakket van 1.5L cola zak chips chocomel en een stroopwafel, gekocht bij de dichtstbijzijnde chinees.
weekeind+vrijdag
vrijdag niet veel gedaan lekker langzaam dagje (Surinaams tempo) we zijn naar een kleding winkel geweest heel leuk jurkje gekocht. s'avonds zijn we uit eten geweest wat we hier toch wel vaker doen. ik heb mn eerste cocktail gehand nou ja niet helemaal want echt wat lekkers heb ik niet uitgezocht.
zaterdag eerst lekker uitgeslapen en toen naar de centrale markt dat is een hele grote ruimte met allemaal tafels met groente, vlees, fruit en vis. hier hebben we een tijdje rondgelopen.we hebben gezien hoe iemand de kop van een vis afhakte en haar hand in de vis stak om de ingewanden te verwijderen. ook hebben we bij een fruitkraampje dingen geproefd en suikerbanaan (heel lekker) en papaja (iets minder lekker) gekocht daarna wouden we nog even rondlopen komt er een man naast hinkend naast me lopen. deze man had een oog die hij niet open had en wat er heel vies uitzag en een vervormde hand. hij pakt me vast en praat onverstaanbaar tegen me het enige wat ik verstond was mama (?) hij knijpt ook een beetje dus ik trek me los en loop maar door. hij rent hinkt ons achterna en pakt me weer vast nog wat steviger nu. ondertussen is er ok wat aandacht op ons gevestigd en schreeuwen er mensen tegen hem. hij trekt zich er weinig van en blijft tegen me praten boos nu. uiteindelijk heeft iemand me geholpen en gezegd dat we snel weg moesten lopen. dat hebben we natuurlijk meteen gedaan. volgens mij was dit voor iedereen wel even schrikken we wisten allemaal niet wat we moesten. dit is in ieder geval het engste wat ik hier tot nu toe heb meegemaakt. na de centrale markt zijn we naar het zwembad gelopen voor een lekker frisse duik (nou ja fris water was echt vies) thessa en ik hebben een hele tijd in het water gelegen rianne en ellen iets korter die hebben een hele tijd op de kant zitten mooiwezen :). we hebben een hele tijd met kleine kindjes overgegooid wat echt grappig was. deze keer heb ik een drankje aangeboden gekregen (vorige keer ellen) van een oude Suriname die de hele tijd aan de bar zat. heel fijn... wel lekker gezwommen. daarna met de taxi weer naar huis, nou ja naar de chinees op de hoek want we moesten nog avondeten kopen. deze keer bestond dat uit aardappelpuree uit pak diepvriesgroenten en kiphamburgers. ja we zijn lui. rond 10 uur is iedereen even gaan slapen (ik kon natuurlijk niet slapen maar we doen alsof) om 11 uur stond de wekker weer want we gingen uit voor het eerst in Suriname. erg leuke avond gehad. wel begonnen ze na een tijdje tegen je aan te schuren wat wel iets minder prettig was. dichtbij dansen oke maar tegen me aan schuren en mn hand op je kont leggen toch echt liever niet. we gingen rond 4 uur weer naar huis.
en ik heb uitgeslapen tot 1 uur echt lekker. deze middag in d hoop een nieuwe surinaamse mobiel te kopen (heb er hier 2 1 suri en 1 nl) was de winkel dicht echt heel vervelend. de andere suri mobiel kan hier niet opladen want is 230V nodig (Belachelijk). nu gaan we zo maar weer eens avond eten soep met (hopelijk goed smakend zelfgebakken) brood deze keer.

zweterige zwaaitjes en tot schrijfs!


  • 09 September 2013 - 08:36

    Patrice:

    Het is een intensief proces om te voegen op een andere werkvloer, zeker cultureel. Ik heb de voorliefde voor (onpraktische) uniformen en bijzondere aanspreekvormen nooit zo goed begrepen, maar het is allemaal erg status gericht.

    En ja, dat schuren, gruwelijk vervelend.

    Als je uit eten gaat, of afhaalt, probeer eens pom.

  • 12 September 2013 - 17:27

    Buus Luus:

    Hey Laura, ik bedoel goedemiddag zuster!
    Nou zo lezende zou je zeggen je gaat daar terug in de tijd op de werkvloer. Zie wel hoe luxe het hier nu is toch! Verder veel spannende, belachelijke, vervelende en een enge ervaring rijker. Geluk voor je taekwondo lessen, je kan je verdedigen bij armoedzaaiers en billenknijpers! En vooral ook doen! Heel leuk om je te volgen buurvrouw, blijf vooral schrijven. Je zult als een wijs mens terugkomen. En die kunnen we gebruiken in de buurt. Sterkte en veel plezier en o ja, Frans zwaait morgen naar je hoor, even opletten. Die zweet in Curacao en is verkouden van de airco's en heeft vanwege de hitte nog niet in het zonnetje gezeten. Komt natuurlijk lekker wit weer terug. Nou ja van de hitte weet je ondertussen ook alles. Dus morgenavond even zwaaien, niet vergeten!
    Groetjes van de buren.

  • 15 September 2013 - 20:40

    Egbert Joosten:

    Dag kleindochter. Oma breit aan een warme muts voor jou, want in januari kan het hier smerig koud wezen. De winter komt eraan met tamelijk veel frisse regenbuien.Wat moet het heerlijk zijn te werken in dat prachtige tropische klimaat. Worden alle winkels gerund door chinezen? Ze staan wel bekend als grote handelaren.
    Je vader is al een paar keer op tv Drenthe geweest met zijn 24-uurs race. Als je terug bent leef je in een van televisie bekende familie. Goed, werk maar hard aan de gezondheid van de Surinamers; rustig aan met die schuurders en we kijken vol spanning uit naar je volgende brief. Groeten opa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

laura

Now in Montpellier

Actief sinds 28 Feb. 2013
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 105418

Voorgaande reizen:

05 Maart 2017 - 01 April 2017

Taalreis naar Montpellier

25 Augustus 2013 - 27 December 2013

Suriname

Landen bezocht: