tripje brownsberg!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van laura heinhuis - WaarBenJij.nu tripje brownsberg!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van laura heinhuis - WaarBenJij.nu

tripje brownsberg!!!

Blijf op de hoogte en volg laura

25 September 2013 | Suriname, Paramaribo

een verslag over dit weekeind tripje brownsberg en ston eilend wat was dat awesome!!!
zaterdag om 8:30 uur vertrokken naar brownsberg we (rianne,thessa,ellen en ik)+ een moeder en dochter samen met 2 gidsen (waarvan een ook lekker kon koken) na ongeveer een uurtje in de auto gezeten te hebben hadden we een korte pauze met KOFFIE (eindelijk), baka bana (gebakken banaan) en kroketten. om 10 uur beetje overdreven als je het mij vraagt, wel lekker. toen weer verder in de auto we zijn nog 2 keer gestopt bij chinezen voor eten en plas pauzes. het laatste stuk was de brownsberg op dit is 1 weg met op sommige stukken aan weerskanten ravijn-achtige dingen. waar je ook tegenliggers kunt tegenkomen. best spannend zeg maar. eenmaal aangekomen op de brownsberg kregen we even tijd om andere schoenen aan te doen en toen hup een stevige wandeling naar de irene waterval. de hele weg naar de waterval ging naar beneden opzich best vermoeiend maar de terugweg omhoog in de Surinaamse hitte is echt ernstig. opzich vond ik het wel lekker om weer te soort van sporten want dat doe ik hier niet heel veel. de watervallen waren mooi al waren ze wel een beetje klein maar het is ook droge tijd. we hebben een heerlijke verkoelende douche gehad. terug bij de auto en het huizenparkje wat daar zat hebben we lekker gegeten. daarna zijn we naar een plekje gelopen op de brownsberg met een geweldig uitzicht. leuke springfoto gemaakt (staat op fb) daarna op naar ston eiland. waarom dat eiland heet geen idee zit gewoon aan land vast maar is wel tof. het is een soort camping maar dan met huisjes. het camping ding is wel omringd door water maar zit vast aan land dus geen eiland. hier aangekomen hebben we (weer) gezwommen. toen wouden we de hangmatten ophangen blijkt dat we geen touw hebben. erg is niemand geweest die als je als blanke een hangmat en hangmat klamboe koopt even vraagt van: ben je ook een touw nodig? terwijl het toch duidelijk mag zijn dat wij er geen verstand van hebben?!?! maar goed wij op naar de chinees om touwtjes te halen. touwtjes gevonden, hangmatten opgehangen en toen weer lekker eten die gids kon koken meer groente gegeten als tot nu toe in suri :) hierna zijn we naar het kampvuur gegaan ook heel leuk. lekker met een parbo biertje naar de vlammen kijken. toen was het tijd voor een avond duik (0:00 uur) lekker zwemmen in redelijk warm water en de visjes en garnalen aan je laten knabbelen. daarna hebben we opgedroogd en wel gekaart. ezelen als je ezel was moest je je hand op de grond zetten en 10 rondjes er om heen lopen (struikelen) daarna naar het water lopen. rianne moesten we bijna tillen wat het alleen maar leuker maakte. toen was het ongeveer 2 uur en thessa en ik zijn gaan slapen in onze super toffe hangmat ellen en rianne hebben nog lang nagezeten.
volgende ochtend een mooie zonsopgang gemist hoorde ik van rianne. ik heb tot 8 uur liggen slapen, in een hangmat wie geloofd dat nou?!? toen was natuurlijk tijd voor een ochtend duik. lekker gezwommen en leuke onderwaterfoto's gemaakt. toen was het tijd voor ontbijt. ik ontbijt normaal echt nauwelijks of niet maar dat kan niet als je op een Surinaamse trip bent. knakworstjes, ananas, komkommer, tomaat, kaas, gekookt ei, bolletjes en ook nog zoet beleg. kon niet op. daarna gingen we boot op! eerst lekker een stukje varen en van het bijzondere uitzicht genoten. bij ston eiland is er oerwoud ondergelopen voor de stuwdam maar niet alle bomen zijn gekapt. de bomen van hard hout staan als hele grote kale takken boven het water. heel tof. na een tijdje varen gaan we stil liggen op het water. krijg je te horen dat we naar piranha's gaan vissen. we hadden 3 hengels dus we hadden er niet allemaal een. onze boot chauffeur had alleen touw met een haakje en hij heeft 3 vissen gevangen in de tijd dat wij er 1 hadden. maar die ene is wel door mij gevangen. na het vissen ( een uur in de zon op het midden van het water) gingen we naar een eiland om daar te zwemmen in iets piranha vrijer water. na een half uurje terug naar het "vaste" land. daar weer gezwommen toen geluncht. en toen op naar de stuwdam. hier hebben we een tijdje rondgelopen echt een gigantisch ding! we zijn over een brug geweest gemaakt van van die roosters dus je kon door de vloer kijken. spannend!
na het stuwdam zijn we terug naar huis gegaan waar we rond 18:30 moe aankwamen . rest van de dag niet veel meer gedaan en al om 21:00 gaan slapen beetje overdreven. maandag wel weer lekker uitgerust naar stage :)

heel verhaal geworden.
groetjes en een dikke brasa

• 28 September 2013 - 19:25

Buus Luus:

Hey buurmeisje,
    Nou Laura, af en toe doet de mail het niet maar nu heb ik je berichtje toch weer te pakken. Computer vertoont wat kuren, lijkt wel of er iemand aan de andere kant van het draadje lekker films zit te downloaden maar dat moet toch onmogelijk zijn zou je zeggen!! Ha.
    Spannende trip weer van jullie en wij hebben gelukkig nu ook geleerd dat je in Suriname niet kan slapen zonder touw, dat er heeeel veeeel chinezen zijn , dat je het beste op piranha's kunt vissen met een touwtje en een haakje (echt even handig om te weten) behalve als je Laura heet en dat we iedereen vooral een dikke brasa (whatever het is) kunnen geven! Nou bij deze dan meid en je moet alles gewoon nog maar eens even lekker rustig uitleggen als je gatje weer op de Meenteweg geparkeerd staat! Knuf van ons en hou je taai.